Intiaa ristiin rastiin

07.04.2021
Delhin hallintoalueella
Delhin hallintoalueella

Intiaa ristiin rastiin

Työ vei matkoille ympäri Intiaa.

Mumbai, Vapi, Delhi, Gurgaon, Faridabad, Chennai, Madurai, Siwakasi, Coimbatore, Bangalore, Kolkata, Ahmedabad, Chandigarh, Kolkata, Anjar (Welspun uusi tehdas)

Teollisuutta

Teollisuuskäynnit työvaatevalmistajille, kangasvalmistukseen, neuleita, jalkineita, työkäsineitä (nahka ja puuvilla) hotelli ja ravintolatekstiilejä, kuljetus ja varastointipalveluita.

Isoja ja pieniä laitoksia. Modernia ja vanhaa. Vapi - koulutus, asunnot savimajoissa, suihkuun ennen kuin pääsi tehtaille. 

Liikkuminen

Matkat taitettiin lentäen isojen kaupunkien välillä. Parhailla reissuilla saattoi sisämaan lentokilometrejä tulla 6-7000. Turvatarkastukset Mumbain iskun jälkeen tiukat. kaikki matkatavarat läpivalaistiin ja varustettiin leimatuilla tageillä koneeseennousukortit leimattiiin  lman leimattua tägiä tai koneeseennousukorttia ei päässyt lennolle. Myös paikallisten pappojen puukepit läpivalaistiin ja niihin kiinnitettiin leimattu tagi.

 Hotellin taksit tai oma porukka hoiti noudot ja viennit kentälle. Paikalliset taksit Mumbaissa olivat pääsääntöisesti 50-luvun englantilaisten Morris Oxford intialaisia kopioita Ambassador merkkisiä tosin. Delhissä vallalla olivat 50-luvun Fiatin 1100 kopiot. Molemmat ikoniset automallit oli kuitenkin jo viimeisen käyntini aikaan määrätty poistettavaksi liikenteestä niiden saastuttamisen takia, Vuonna 2020 ne tietääkseni sitten siirtyivät historiaan lopullisesti. 

Muutamia kohtuutasoisia taksiyrityksiäkin, joiden autoissa oli taksamittarit, löytyi, esim Merucab'in palveluja käytin joskus. Kiinteän hinnan saattoi sopia etukäteen. Varsinkin lentokenttien läheisyydessä oli palveluntarjoajia joiden kyytiin ei kannattanut mennä hinnat moninkertaiset. 

Henkilöautojen määrä kasvoi joka vuosi ja liikenne oli suurissa kaupungeissa täydellistä kaaosta, liikennevaloissa ennakoitiin 15 sek. Paikallisjunat olivat sinänsä nähtävyys, ei ovia ei ikkunoita, jengi roikkui vaunujen ulkopuolella. Bussi kaupungeissa vanhoja rämiä. Korkeatasoisia pitkän matkan bussejakin löytyi, niissä makuupaikat, joita kutsuttiin aina Volvoksi sillä ne olivat yleensä Volvoja.

Kolkatassa näki vielä vanhoja driksoja, joita vanhat laihat miehet juosten vetivät perässään. Monelle Aasiankävijälle tuttuja tuktukeja oli käytössä niin henkilö- kuin tavarankuljetuksiinkin. Suurin määrä ihmisiä yhden 3-pyöräisen tuktukin kyydissä mitä näin oli 9 aikuista.